فهرست مطالب سایت

شرح دعای ابوحمزه ثمالی - فراز پنجم

موضوع : شرح دعای ابوحمزه ثمالی
تاریخ انتشار : 17 فروردین 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

«وَ مَا أَنَا يَا رَبِّ وَ مَا خَطَرِي هَبْنِی بِفَضْلِکَ وَ تَصَدَّقْ عَلَیَّ بِعَفْوِکَ؛ ای خدا! من چه کسی هستم؟ و چقدر اهمیت دارم؟ به واسطه فضلت، هدیه‌ام ده و با عفوت بر من تصدق ده!»
یکی از آداب دعا این است که بنده خودش را پیشگاه خداوند کوچک بشمارد و تواضع کند در این موضوع مرحوم این فهد حلی نقل کرده كه عابدى هفتاد سال روزها را روزه مى‏گرفت و شبها تا صبح عبادت مى‏كرد. روزی از خدا حاجتى را خواست كرد ولی حاجتش برآورده نشد با خود گفت اى نفس به خاطر تو خدا حاجت مرا نداد اگر در تو خيرى مى‏بود حاجت تو را به تو مى‏دادند خداى متعال فرشته‏اى را به سوى او فرستاد و گفت اى فرزند آدم! اين لحظه كه نفست را كوچك شمردى در نزد من بهتر از عبادت‏هاى گذشته‏ات مى‏باشد(عده الداعی ص177).
در حدیثی از امام باقر ع علت انتخاب حضرت موسی ع برای نبوت، تواضعش پیشگاه خدا بیان شده است حدیث بدین صورت است که خدا به حضرت موسى ع وحى کرد که مى‏دانى چرا من تو را براى گفتگو برگزيدم؟ عرضه داشت پروردگارا نمی دانم. فرمود: اى موسى! من اوضاع بندگانم را بررسی كردم، هيچ كس را مثل تو متواضع تر براى خودم نديدم و علامت تواضع تو این است که وقتى نماز مى‏خوانی صورتت را بر خاك مى‏گذارى در نتیجه من دوست داشتم كه تو را بين خلايق بالا ببرم.
جستجو در ادعیه ائمه اطهار ع روشن می کند که ائمه ع با کمال تواضع پیشگاه خداوند به دعا و مناجات می پرداختند امام سجاد ع در سجده نمازش دعای «عُبَيْدُكَ بِفِنَائِكَ مِسْكِينُكَ بِفِنَائِكَ فَقِيرُكَ بِفِنَائِكَ سَائِلُكَ بِفِنَائِك‏؛ بنده كوچك، مستمندت، نيازمند تو، درخواست‏كننده‏ات به در خانه تو آمده‏» را می خواندند که نهایت تواضع پیشگاه خداوند است(الإرشاد: ج‏2 ص143).
سیره مناجاتی پیامبر ص بهترین الگو برای تواضع در پیشگاه خداوند است. نکته مهم این است که پیامبر ص به اندازه ای عبادت کرده بود که خداوند در آیه دوم سوره طه خطاب به ایشان می فرماید « ما قرآن را بر تو نازل نکردیم که از کثرت عبادت خدا و جهد و کوشش در هدایت خلق خویشتن را به رنج درافکنی». همین پیامبر ص مورد خطاب در این آیه وقتی با خداوند متعال مناجات می کردند نهایت تواضع را رعایت می کردند و بدین گونه با خدا حرف می زدند که «مَا عَبَدْنَاكَ حَقَّ عِبَادَتِكَ وَ مَا عَرَفْنَاكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ؛ خدايا آن گونه كه تو شايسته عبادتى ما تو را عبادت نكرده‏ايم و آن گونه كه تو شايسته معرفتى ما تو را نشناختيم»(بحار الأنوار: ج‏68 ص23).
چکیده: یکی از آداب دعا، تواضع پیشگاه خداوند است پیشوایان دینی در مناجات خود نهایت تواضع را محضر خداوند رعایت می کردند و ادعیه به جا مانده از آنها بهترین ذکر در این رابطه می باشد که سالکان طریق با استفاده از آن اذکار می توانند تواضع در پیشگاه خداوند را رعایت کنند.

 





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده