فهرست مطالب سایت

زیارت امیرالمومنین (علیه‌السلام)

موضوع : آداب غدیر
تاریخ انتشار : 25 تیر 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

آیین بندگی (آداب غدیر)؛ زیارت امیرالمومنین (علیه‌السلام)

زیارت امیرالمومنین (علیه‌السلام): "دیدار مولا، بیعت دوباره"
از آداب عید غدیر زیارت امیرالمومنین (علیه السلام) است. اصل این زیارت با رفتن به کنار مرقد امیرالمومنین (علیه السلام) محقق می‌شود اما اگر رفتن و تجدید بیعت حضوری میسر نشد می-توان از دور به حضرت سلام داد و زیارت نامه خواند.
" گرچه دوریم به یاد تو سخن میگوییم‌ بُعد منزل نبوَد در سفر روحانی"
امیرالمومنین علی (علیه السلام) زیارت نامه های مطلقه‌ای دارند که هر زمان میتوان آن‌ها را خواند، مانند زیارت معروف امین الله (علیه السلام)؛ علاوه بر آن‌ها زیارت‌نامه‌های مربوط به زمان‌های مخصوص نیز دارند که هرچند آن‌ها را نیز می‌توان در هر زمانی خواند اما در اصل برای یک زمان خاص وارد شده‌اند.
عید غدیر یکی از زمان‌های خاصی است که زیارت امیرالمومنین (علیه السلام) در روایات وارد شده و بسیار تاکید شده است و حتی زیارت ماثور [رسیده از جانب اهل بیت (علیهم السلام)] برای آن نقل شده است.
از معروف‌ترین زیارت‌های امیرالمومنین (علیه السلام) در روز غدیر، زیارتی است که به زیارت غدیریه امام هادی (علیه السلام) معروف است و بواسطه نواب امام عصر (علیه السلام) از امام عسکری (علیه السلام) از امام هادی (علیه السلام) نقل شده است و مضامین بسیار بلندی دارد. متن این زیارت در کتاب المزار الکبیر محمد بن جعفر ابن مشهدی (1) و البته کتب دیگر دعا و زیارت مثل مفاتیح الجنان موجود است.
امام رضا (علیه السلام) در رابطه با روز غدیر فرموده‌اند: «مَنْ زَارَ فِيهِ مُؤْمِناً أَدْخَلَ اللَّهُ قَبْرَهُ سَبْعِينَ نُوراً وَ وَسَّعَ فِي قَبْرِهِ وَ يَزُورُ قَبْرَهُ كُلَّ يَوْمٍ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ يُبَشِّرُونَهُ بِالْجَنَّة»(2). اگر کسی در این روز، به مؤمنی سرزند و دیدار کند، خداوند هفتاد نور در قبر او وارد می‌کند و قبر او را توسعه می‌دهد و هر روز، هفتاد هزار ملک به زیارت او می‌شتابند و به او بشارتِ بهشت می‌دهند.
وقتی این ثمره و ثواب برای کسی است که مومنی را در روز غدیر زیارت کند، ثمره و نتیجه زیارت خود امیرالمومنین (علیه السلام) چه خواهد بود؟
امام رضا علیه السلام در این رابطه به پسر ابی نصر فرمودند:
« يَا ابْنَ‏ أَبِي‏ نَصْرٍ أَيْنَ مَا كُنْتَ فَاحْضُرْ يَوْمَ الْغَدِيرِ عِنْدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَإِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ لِكُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ ذُنُوبَ سِتِّينَ سَنَةً وَ يُعْتِقُ مِنَ النَّارِ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ لَيْلَةِ الْفِطْر»(3)
«هر جا که باشی در روز عید غدیر در بارگاه امیرالمؤمنین (علیه السلام)، حاضر باش که بی تردید خداوند، گناهان شصت ساله هر مرد و زن مؤمن را می آمرزد و چند برابر آنچه در ماه رمضان، شب قدر و شب عید فطر از آتش آزاد ساخته در آن روز آزاد می سازد».

پی نوشت:
1. ابن مشهدی، محمد بن جعفر، المزار الکبیر، ص263-282، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، 1419ق.
2. ابن طاووس، علی بن موسی، اقبال الاعمال، ج1، ص465، تهران: دار الكتب الإسلاميه‏، 1409ق.
3. شیخ طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج 6، ص 24، تهران: دارالکتب الاسلامیه، 1407ق.

 





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده