فهرست مطالب سایت

فضائل امیرالمؤمنین (ع) در قرآن - فضیلت یازدهم

موضوع : فضائل امیرالمؤمنین (ع) در قرآن
تاریخ انتشار : 25 فروردین 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

امامت علی(ع)، وعده محقق الهی

﴿وَيَسْتَنْبِئُونَكَ أَحَقٌّ هُوَ قُلْ إِي وَرَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ وَمَا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ﴾
از تو مي‏پرسند آيا آن (وعده مجازات الهي) حق است؟ بگو آري بخدا سوگند قطعا حق است و شما نمي‏توانيد از آن جلو گيري كنيد!
ظاهر آیه‌ی ۵۳ سوره‌ی مبارکه‌ی یونس به ما می‌گوید که مشرکین مکه از رسول خدا (صل الله و علیه و آله) می‌پرسیدند که آیا این وعده‌هایی که در مورد عذاب الهی می‌دهی واقعا روزی تحقق می‌یابد؟ رسول خدا (صل الله و علیه و آله) در جواب آن‌ها می‌فرماید: آری! به خدا سوگند محقق می‌شود و شما نمی‌توانید از آن جلوگیری نمایید!
اما کلام خدا مانند کلام بشر نیست که فقط دارای معنای ظاهری باشد؛ بلکه دارای بطن‌های متعددی است که اهل بیت عصمت و طهارت (علیه السلام) از آن پرده برمی دارند و ما را به سوی بطن قران راهنمایی می‌کنند.
در روایات اهل بیت آمده است که منظور از وعده‌ای که در این آیه از آن سوال می‌شود، وعده‌ای است که رسول خدا (صل الله و علیه و آله) مبنی بر امامت و ولایت امیرمومنان (علیه السلام) داده است.
این روایات عبارت‌اند از:
روایت اول) امام صادق (علیه السلام) در تفسیر این آیه فرمودند: «منافقین امت» از پیامبر اکرم می‌پرسیدند که: آیا آنچه که در رابطه با ولایت و امامت علی بن ابیطالب (علیه السلام) می‌گویی حقیقت دارد؟ و خداوند متعال به پیامبر اکرم می‌فرماید: ای پیامبر به آن‌ها بگو: آری، به پروردگارم سوگند که آنچه درباره علی بن ابیطالب (علیه السلام) در رابطه با امامت و ولایت آن حضرت حق است و شما نمی‌توانید از آن جلوگیری کنید. (۱)
روایت دوم)یحیی بن سعد از امام صادق (علیه السلام) و آن حضرت از امام باقر (علیه السلام) نقل نموده است: که خداوند متعال به پیامبر اکرم می‌فرماید که‌ای پیامبر اهل مکه از تو می‌پرسند که آیا علی بن ابیطالب (علیه السلام) امام است. و خداوند متعال به پیامبر اکرم می‌فرماید که‌ای پیامبر: قل إی وربی‌انه لحق، یعنی: ای پیامبر به آن‌ها بگو آری، به خدا سوگند که علی بن ابیطالب امام است. (۲)
روایت سوم) از وجود مبارک امام باقر علیه السلام درباره این آیه شریفه سؤال شد، و آن حضرت درباره این آیه شریفه فرمودند: مقصود این آیه شریفه این است که: عده‌ای از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم سؤال می‌کردند که: ای محمد آیا علی بن ابیطالب وصی و جانشین تو می‌باشد. و خداوند متعال به پیامبر اکرم می‌فرماید که‌ای پیامبر به آن‌ها بگو: آری، به خدا قسم علی بن ابیطالب وصی و جانشین من است. " (۳)
نکته مهمی که وجود دارد این است که بسیاری فکر می‌کنند که که مسئله جانشینی امیرالمومنین (علیه السلام) در روز غدیر و در ایام پایانی حیات پیامبر مطرح شده است. اما این یک توهم نادرستی است؛ زیرا سوره‌ی یونس از سوره‌های مکی است و آیات آن در مکه نازل شده است. روایاتی که در ذیل این آیه شریفه آمده است، گواه این مسئله است که رسول خدا از روزهای ابتدایی آغاز رسالتشان در شهر مکه، به مسئله‌ی جانشینی امیرالمومنین اشاره می‌کردند و از همان ابتدا هم عده‌ای بودند که به هیچ وجه نمی‌خواستند این اتفاق بیفتد و این آیه‌ی شریفه، در پاسخ به آن منافقان در مکه نازل شده است.

(۱) الکافی (ط - الإسلامیة)، ج۱، ص: ۴۳۰
(۲) تفسیر العیاشی، ج۲، ص: ۱۲۳
(۳) تفسیر القمی، ج۱، ص: ۳۱۳

 





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده