فهرست مطالب سایت

شب جمعه چهارم - 95

موضوع : برنامه مراقبت در ماه رمضان ٤
تاریخ انتشار : 23 شهریور 1396


سخنران : حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی
مکان : مسجد حضرت امیر (ع)


مداح : حاج حسن خلج



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی خیر خلقه محمّد و علی عترته الطاهرین و اللّعن الدّائم علی أعدائهم أجمعین من الآن إلی لقاءِ یومِ الدّین آمین یا ربّ العالمین.
روزه به 3 قسمت تقسیم می‌شود: 1ـ روزه عام 2ـ روزه خاص 3ـ روزه خاص الخاص
عموماً روزه می‌گیرند از چند لحظه مانده به اذان صبح تا اذان مغرب چیزی نمی‌خورند، نمی‌آشامند و از مبطلات روزه هم اجتناب می‌کنند. این روزه عام است.
پیامبر(ص) می‌فرمایند: (قال رسول الله: إنّ أیسرَ ما افتَرَضَ اللهُ علی الصّائم تَرکُ الطّعام و الشّراب) آسان‌ترین چیزی که خدای متعال بر روزه‌دار واجب کرده نخوردن و نیاشامیدن است.
همین آسان‌ترین را عده‌ای نمی‌گیرند. این لازم هست ولی کافی نیست، روزه‌ای که ما را مجاور خدا کند نیست، به همین دلیل پیامبر اسلام(ص) فرمودند: خدا می‌فرماید: کسی که اعضای او از حرام روزه نمی‌گیرد احتیاجی نیست به خاطر من خودش را در خوردن و آشامیدن به سختی بیاندازد.
فقط نخوردن و نیاشامیدن نیست باید اعضا و جوارح بدن از حرام دور باشد.
حضرت صدیقه طاهره(س) می‌فرمایند: (ما یَصنَعُ صائم بصیامِهِ إذا لَم یَصُن لسانَهُ و سمعَهُ و بصرهُ و جوارحَه) روزه‌دار اگر زبان، گوش، چشم و اعضای بدنش را نگه ندارد از روزه‌اش چه استفاده‌ای می‌خواهد ببرد؟
یعنی اگر بخواهیم مجاور خدا شویم باید چشم و گوش و زبان و همه اعضا و جوارح روزه باشد. ما چندین سال است که روزه می‌گیریم پس چرا در روزه‌ها خدا را ندیدیم؟ چرا ما به وضع موجودمان قانع هستیم؟ آخرِ روزه ، لقاء الهی است، چرا به این لقاء خدا نمی‌رسیم؟
خدا به پیغمبرش فرمود: (قال الله تعالی: یا احمد لیس شیءٌ مِن العبادةِ أحبَّ إلیَّ مِن الصَّمت والصَّوم) محبوب‌تر از سکوت و روزه نزد من عبادتی نیست. کسی که روزه بگیرد و زبانش را نگه ندارد (کانَ کَمَن قامَ و لم یقرأ فی صلاتِه) مثل کسی می‌ماند که به نماز ایستاده ولی اذکار نمار را نمی‌خواند. ثواب ایستادنش را می‌دهم اما اجر عبادت به او نمی‌دهم.
زبان را از چه چیزی حفظ کنیم؟
1. غیبت
(قال رسول الله: الصّائمُ فی عبادةٍ و إن کانَ نائِما) روزه‌دار همواره در حال عبادت است و لو اینکه در رخت‌خواب خوابیده باشد (ما لَم یَغتَب مسلماً) مادامی که غیبت مسلمانی نکند.
2. نمّامی (سخن‌چینی)
پیامبر فرمود: (یا علی إحذرِ الغیبة والنّمیمه) از غیبت کردن و سخن‌چینی پرهیز کن، (فإنّ الغیبة تُفطِر) غیبت کردن باعث باطل شدن روزه است (یعنی آن روزه‌ای که مرا مجاور کند نیست)، و سخن‌چینی باعث فشار شب اوّل قبرمی‌شود.
یکی از مصادیق سخن‌چینی، گذاشتن اخبار نامربوط و امانت در فضاهای مجازی است.
3. سبّ، دشنام، فحّاشی
امام صادق(ع) می‌فرمایند: پیامبر روزی شنیدند که زنی کنیزش را فحش داد آن زن را خواستند و دستور دادند غذا آوردند، به آن زن فرمودند: بخور، زن عرض کرد من روزه هستم، پیامبر(ص) فرمودند: روزه هستی و کنیزت را فحش دادی؟ روزه، نخوردن و نیاشامیدن نیست، روزه حجاب در برابر کارهای زشت است (یعنی روزه باید از کارهای زشت بازدارد)، چقدر روزه‌دار کم است و چقدر گرسنه زیاد است، بنده صالح کسی است که وقتی در حال روزه به او فحش می‌دهند بگوید سلام علیکم من روزه هستم و به تو فحش نمی‌دهم همان‌طورکه تو مرا فحش دادی، (وقتی این را بگوید) خداوند به ملائکه‌اش می‌گوید: بنده‌ی من از شر بنده‌ام به روزه پناه برد، من هم او را از شر جهنم نجاتش می‌دهم و وارد بهشت می‌کنم.
4. کذب
امام باقر(ع) فرمودند: دروغ‌گویی باعث باطل شدن حقیقت روزه می‌شود.
5. ریا
پیامبر(ص) فرمودند:کسی که از روی ریا روزه بگیرد دچار گناه شرک شده است.
بعضی‌ها عبادتی که می‌کنند دوام نمی‌آورند به کسی نگویند، چه احتیاجی است که بگوییم روزه هستم!
6. بیهوده‌گویی
پیامبر(ص) فرمودند: روزه گرفتن فقط نگه‌داشتن خود از خوردن و آشامیدن نیست، روزه خودداری از بیهوده‌گویی است.





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده