فهرست مطالب سایت

آیین خطبه خوانی غدیر

موضوع : آداب غدیر
تاریخ انتشار : 25 تیر 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

آیین بندگی (آداب غدیر)

آیین خطبه خوانی غدیر: "مبلغ غدیر یار ولی"
از آداب عید غدیر رساندن پیام غدیر و آیین خطبه خوانی متن خطبه غدیریه پیامبر اکرم (صلی ‌الله علیه ‌وآله‌) است.
شایسته است مسلمین در ایام ماه ذی الحجه و ایام شادی عید غدیر هم خود این خطبه عظیم‌الشان را بخوانند و هم آن را به سمع و نظر دیگران برسانند و شریک در تبلیغ و رساندن پیام غدیر به دیگران باشند.
رسول خدا (صلی ‌الله ‌علیه ‌وآله‌) در خطبه غدیر به مسلمین امر فرمودند که باید حاضرین به غائبین این پیام مهم را برسانند و مبلغ ولایت امیرالمومنین (علیه‌ السلام) باشند و هر کدام از والدین باید به فرزندان خود این پیام مهم را تا روز قیامت برساند: «فَلْيُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ‏ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ». (1)
سنت خواندن خطبه غدیر در آستان قدس رضوی، مساجد و اجتماعات بزرگ از قدیم در ایام ماه ذی‌الحجه و ایام عید غدیر مرسوم بوده است و این سنت حسنه میتواند و بایسته است در محیط‌های کوچک‌تر حتی در منازل و جمع‌های خودمانی‌تر هم جاری شود و تبلیغ غدیر که مقام و شان حضرت رسول اکرم (صلی ‌الله ‌علیه ‌وآله‌) بوده است نصیب مبلغین غدیر در سطوح مختلف شود و امید است آنان مشمول دعای «اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاه‏ » و « انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُم‏» پیامبر خدا (صلی ‌الله ‌علیه ‌وآله‌) واقع شوند. (2)
از آنجایی که خطبه غدیریه طولانی است میتوان در چندین روز و مواضع مختلف فقراتی از این خطبه عظیم الشان را برای خود و اطرافیان قرائت کرد و حتی امروزه با استفاده از بستر فضای مجازی و عرصه‌های متنوع آن، جرعه جرعه خطبه غدیر را به روح و جان خود نوشاند.
منبع متن کامل خطبه غدیری که پیامبر اکرم (صلی ‌الله ‌علیه ‌وآله‌) در روز غدیر ایراد فرمودند در کتاب «الاحتجاج علی اهل اللجاج» احمد بن علی طبرسی ذکر شده است و با جستجو در فضای مجازی نیز میتوان بدان دست یافت.

1. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی اهل اللجاج، ج 1، ص62، مشهد: نشر مرتضی، 1403ق.
2. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی اهل اللجاج، ج 1، ص61 و 69، مشهد: نشر مرتضی، 1403ق.

 





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده