فهرست مطالب سایت

شرح دعای ابوحمزه ثمالی - فراز شانزدهم

موضوع : شرح دعای ابوحمزه ثمالی
تاریخ انتشار : 05 اردیبهشت 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

«فَبِمَنْ اَسْتَغيثُ اِنْ لَمْ تُقِلْني عَثَرْتي؛ (خدایا) پس به چه كسی استغاثه كنم اگر تو لغزشم را ناديده نگيري»
اقاله در لغت به معنای مسامحه و نادیده انگاشتن امری می‌باشد که هم در علم فقه و هم در ارتباط با خدا به کار می رود در فقه اقاله عبارت است از فسخ عقد از طرف معامله کنندگان بعد از پشیمانی یکی از دو طرف معامله و درخواست فسخ از جانب او و قبول این درخواست از طرف دیگر می‌باشد. بنابراین اگر یکی از طرفین معامله – مثل مشتری – از معامله‌ای که کرده پشیمان شود و هیچ راهی برای فسخ عقد نداشته باشد از بائع درخواست می‌کند که معامله فسخ شود و او نیز قبول کند و بیع را فسخ کند معامله فسخ می‌شود که به این کار اقاله می‌گویند و به درخواست مشتری استقاله گفته می‌شود.
کاربرد دیگر اقاله به رابطه خدا با بنده بر می گردد که بنده از خدا می‌خواهد گناهان وی را نادیده بگیرد اگر خداوند این کار را انجام دهد «اقاله» نام دارد و به طلب نادیده انگاشتن گناه «استقاله» می گویند. یعنی اگر بنده از انجام معاصی پیشمان شود و توبه کند خداوند گناهان وی را نادیده می گیرد چرا که یکی از نام های خداوند که در ادعیه ذکر شده است «یَا مُقِیلَ‏ الْعَثَرَات/ ای خدایی که لغزش‌ها را نادیده می‌گیرد» می باشد.
امام سجاد ع دعای مستقلی درباره استقاله در صحیفه سجادیه دارند که این دعا را هنگامي كه به درگاه خداوند متعال از گناهان گذشت مي طلبيد، می خواندند(صحیفه سجادیه دعای شانزدهم).
در متون دینی ما اسبابی برای اقاله بیان شده است که اگر بنده این اسباب را فراهم کند، خداوند متعال استقاله بنده را قبول می کند و گناهانش را اقاله می کند و نادیده حساب می کند که در ادامه به برخی از این امور اشاره می شود:
1- خودداری از آبروریزی مردم: امام باقر ع: كسى كه از تعرض به عرض و آبروى مردم خوددارى نمايد خداوند روز قيامت از لغزش او گذشت مي نمايد(الزهد: ص6).
2- اقاله معامله مردم:امام صادق ع: أَيُّمَا عَبْدٍ أَقَالَ مُسْلِماً فِي بَيْعٍ أَقَالَهُ اللَّهُ تَعَالَى عَثْرَتَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ؛ هر بنده ای که مسلمانی را در خرید و فروش اقاله کند خداوند گناه او را در روز قیامت اقاله می‌کند(الكافي: ج‏5 ص153).
چکیده:در این فراز امام سجاد ع تعلیم می کند که چگونه بندگان از خداوند متعال بخواهند که گناهان‌شان را نادیده بگیرد که به این کار اصطلاحا اقاله می گویند در روایات از برخی از امور نامبرده شده که در صورت انجام این امور خداوند گناهان بنده را نادیده می گیرد خودداری از آبروریزی مردم و اقاله معامله مردم از جمله این امور می باشد.





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده