فهرست مطالب سایت

شهادت حضرت زهرا (س) ، فاطمیه دوم 96

موضوع : فاطمه ، طریق نجات
تاریخ انتشار : 02 اسفند 1396


سخنران : حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی
مکان : مسجد حضرت امیر (ع)


مداح : حاج محمود کریمی



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

 #فاطمه_طریق_نجات 

 موجودات در مواجهه با #کمال به دو گروه تقسیم میشوند:

١. کمالات بر آنها #عارض میشود. مانند شوری غذا که بواسطه نمک عارض میشود.

۲. کمال، عین #ذات آنهاست و از آنها جدا نیست. مانند شوری نمک که در ذات آن است.

* انسانها نیز همینطور هستند.

گاهی اتصاف آنها به کمال، عارضی است. مانند #علم که انسان بعد از یادگیری، #عالم و متخصص میشود.

اما #انسان_کامل کمالش، ذاتی است، مانند حضرت صدیقه طاهره که کمال، جزء ذات ایشان است.

 علت ذاتی بودن کمالات حضرت زهرا (س)

 دلیل اول؛ #خلقت ایشان

در #زیارت حضرت آمده: "السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ"

ممتحنه مشتق از ماده #امتحان است. امتحان در لغت عرب دو معنا دارد.

اختبار؛ #خبر گرفتن و آزمون

تخلیص؛ #خالص کردن، تصفیه و صاف کردن

وقتی طلا را خالص میکنند اِمتَحَنَ را بکار میبرند. در اینجا امتحان به معنای آزمون نیست بلکه به معنای خالص کردن است. در زیارت هم امتحان به همین معناست.

عبارت دیگری که در زیارت حضرت آمده اینست: "خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ" یعنی: خلق کرد تو را قبل از اینکه تو را خلق کند.

خلقت، در عوالم وجود گاهی در عالم #ذر است [اعراف / ١١] و گاهی در عالم #ماده است [مؤمنون / ١۲ تا ١۴]

معنای عبارت زیارت حضرت میشود: درود بر تو ای بانویی که خداوند تو را در عالم ذر از هر شائبه و نقصی خالص کرد و سپس به تو در عالم ماده خلقتی داد.

یعنی از بدو ولادت از هر نقصی، به دور است.

 دلیل دوم؛ #روایات در باب ایشان

رسول اکرم(ص) فرمودند: "اگر محسنات و کمالات، بصورت یک شخص خلق میشد هرآینه بصورت فاطمه زهرا در میآمد. بلکه فاطمه از کمالات بالاتر است"

 فاطمه، صاحب کمال نیست که بگوییم خوبیها با او وصف میشود. خوبیها خوب هستند چون در فاطمه تجلی پیدا کردهاند. یعنی اگر کمال، کمال است به دلیل اتصاف آن به فاطمه زهرا است.

 رسیدن به این مرتبه از #شناخت حضرت زهرا، کار آسانی نیست. به همین جهت امام صادق(ع) فرمودند: " اینست و جز این نیست که صدیقه کبری، فاطمه نامیده شد چون خلایق از شناخت او مهجور ماندهاند"

امام صادق(ع) میفرمایند: "مقام #نبوت برای هیچ پیامبری شکل نگرفت مگر اینکه به رتبه شناخت فاطمه رسید و به #فضل ایشان اقرار نمود"

شناخت فاطمه زهرا، زمینهساز نبوت پیامبران بوده است. شناخت ایشان امری بسیار والا، مهم و ارزشمند است. ما باید #سیره و روش ایشان را در #زندگی پیاده کنیم.

 صدیقه طاهره چه راهی را برای ما ترسيم کردهاند؟

پیامبر اسلام(ص) فرمودند: "امت برادرم موسی به هفتاد و یک #فرقه تقسیم شد. امت برادرم عیسی به هفتاد و دو فرقه تقسیم شد. بزودی امت من به هفتاد و سه فرقه تقسیم میشود که یک فرقهی آن، اهل #نجات است"

شناخت این فرقه ناجیه به حکم #عقل بر همگان #واجب است. جزری از علماء #اهل_سنت در کتاب جامع الاصول در #حدیثی از پیامبر اکرم نقل میکند که فرمودند:

"در روز #قیامت، گروهی از یارانم بر من وارد میشوند ولی از بهرهگیری از #حوض_کوثر منع میشوند ... خداوند میفرماید: ای رسول ما! اینها پس از تو #بدعتها در #دین گذاشتند و #جامعه را به دوران #جاهلیت بازگرداندند"

 صدیقه طاهره مرز میان #بقاء_اسلام و بازگشت به دوران #جاهلیت است.

 زمانیکه مردم، کلام رسول خدا(ص) را در مورد #تفرقه میان #امت که بعد از #حیات ایشان روی میدهد، شنیدند عرض کردند: راه #نجات بعد از شما چیست؟ #گروه_ناجیه چه کسانی هستند؟ چگونه به آنها اتکاء کنیم تا نجات پیدا کنیم؟

پیامبر(ص) فرمودند: "من پس از خودم دو رکن را میان شما باقی میگذارم. کتاب خدا و عترتم. اگر به ایندو تمسک کردید نجات پیدا میکنید و هرگز پس از من دچار #ضلالت نمیشوید. خداوند لطیف و آگاه به من خبر داد که این دو از هم جدا نمیشوند تا اینکه بر من کنار #حوض_کوثر وارد شوند"

 فقط #قرآن و #اهل_بیت، راه نجات هستند. لذا حضرت زهرا با #سیره خود نشان دادند که مسیر #سقیفه، راه نجات نیست.

 

رسول اکرم(ص) فرمودند: "ستارهها امانی هستند برای کشتیبانان تا بتوانند راه خود را پیدا کنند و غرق نشوند، و اهل بیت من، امانی هستند برای امتم تا بین آنان اختلاف پیدا نشود.

و باز در حدیثی فرمودند: "وقتی که طائفهای از اعراب با اهل بیت من مخالفت کردند در طائفه #شیطان قرار گرفتهاند، نه در طائفه #حزب_الله "

 

عمار یاسر نقل میکند که پیامبر(ص) به او فرمودند: "ای عمار! اگر دیدی که علی در راهی است و همه مردم در راه دیگری هستند، تو با علی باش. چون او تو را در هلاکت وارد نمیکند و تو را از #هدایت خارج نمیکند"

 یعنی اگر به #امیرالمؤمنین متصل شدی، هدایت میشوی و اگر از او جدا شدی از هدایت خارج میشوی.

سیره حضرت زهرا، ترسیم این خط نجات برای امت پیامبر بوده است.





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده