فهرست مطالب سایت

ولایت حضرت صدیقه کبری (س)

موضوع : بررسی ولایت و نگرش شیعه به آن
تاریخ انتشار : 30 بهمن 1396



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

بسم الله الرحمن الرحیم

 ولایت حضرت صدیقه کبری (س)

* با علم به اینکه می‌دانیم حضرت زهرا(س) نه پیامبر است و نه امام، پس #اعتقاد به ایشان از چه جهت واجب است؟! و این اعتقاد چه جایگاهی در باور #مذهب_تشیع دارد؟!

* در مقام پاسخ، ابتدا چهار واژه را بررسی می‌کنیم:

#رسالت، #امامت، #خلافت، #ولایت

رسالت

ارتباط یک انسان مافوق با مبدأ غیب یعنی ذات اقدس خداوند است. این ارتباط بصورت #وحی و بواسطه مَلَکِ وحی است . بواسطه‌ی آن، یک #برنامه_جامع برای #هدایت و #تکامل بشر به نام #دین ارائه می‌شود که ضامن #سعادت است.

* رسالت، یک #منصب_اجرایی الهی است و در #قوانین الهی، این منصب مناسب با رَجُل بودن است.

در سوره یوسف آیه ١۰۹ می‌فرماید: "و ما نفرستادیم پیش از تو، جز مردانی از اهل آبادیها که به آنها وحی می‌کردیم!"

امامت

منصب الهی #جانشینی پیامبر اکرم ص در #راهبری دینی و دنیوی #امت_اسلامی است.

#امام، #انسان_معصوم و برخوردار از #علم خدادادی است که از سوی خدا برگزیده شده و توسط پیامبر به مردم معرفی می‌شود تا پس از پیامبر (نه در دوران ایشان) عهده‌دار تداوم وظایف پیامبر باشد

(به جز مسؤولیت دریافت و ابلاغ وحی)

 خصوصیات چهارگانه امام از دیدگاه متکلمین:

١. #عصمت

۲. علم لدنّی

٣. فضل و برتری امام بر امت

۴. منصوص بودن

* منصوص بودن یعنی هر امامی، امام بعد از خود را معرفی می‌کند. اولین نصّ، در #خطبه_غدیر است که پیامبر اکرم، نام دوازده #جانشین خود را بردند و پیرو آن خطبه، هر امامی نام امام بعد را ذکر کرده است. امامت نیز یک منصب اجرایی الهی است و در قوانین الهی، امامت مناسب با رَجُل بودن است.

خلافت

سه معنا برای خلافت آمده است:

* جانشینی؛ #امیرالمؤمنین، خلیفة الرسول است یعنی جانشین پیامبر است. خلیفه در این معنا مترادف با امامت است.

* زمامدار و حاکم؛ خلیفة الرسول، یعنی #حاکم منصوب از طرف پیامبر. در این معنا خلافت یکی از شؤون امام است. خلافت برای همه‌ی امامان #شیعه اتفاق نیفتاده است. دوران امامت امیرالمؤمنین از سال ١١ هجری تا سال ۴۰ بوده ولی خلافت ایشان حدود چهار سال و اندی طول کشیده است.

* جانشینی خداوند؛ #انسان_کامل

خداوند در سوره بقره آیه ٣۰ می‌فرمایند: "من در روی زمین، جانشینی (نماینده‌ای‌) قرار خواهم داد"

خلیفه به معنای جانشینی خداست که از مختصات انسان کامل است.

ولایت

اصلی‌ترین معنای #ولایت عبارتست از قرار گرفتن چیزی در کنار چیز دیگر، به نحوی که بین آن دو هیچ فاصله‌ای نباشد. منظور از این معنای ولایت، شدت اتصال #ولی_خدا به حضرت حق است.

* نام کسیکه در مقام این حقیقت قرار می‌گیرد، #ولی یا صاحب ولایت است.

 دو اثر از آثار ولایت:

١. کسیکه در #قرب حضرت حق قرار می‌گیرد، دارای مقام بالایی است و خصوصیات او را به خود می‌گیرد اما به #اذن خداوند است و جنبه‌ی #استقلال ندارد.

۲. #واسطه_فیض است؛ به این معنا که هر گونه #امداد، #رحمت، #برکت، #منزلت و #قدرت از سوی خداوند به بندگان و سایر موجودات جهان هستی از طریق #اولیاءالله می‌رسد. این مقامِ #تفویض نیست، بلکه مقامِ #طریقیت است.

 #فیض خدا از طریق صاحب منصب ولایت می‌رسد. او به منبع وصل است و ما نیز به آنها متصل هستیم. از این طریق هر آنچه که شایسته و بایسته ما و نسل ماست تا روز قیامت، به ما خواهد رسید.

 مسأله ولایت از سه طریق قابل اثبات است:

١. #عقل؛ بوسیله قاعده وجود امکان اشرف

۲. #قلب؛ بوسیله مظهریت اسماء و صفات

٣. #نقل؛ بوسیله بیان احادیث و روایات

 اثبات ولایت از احادیث

١. در کتاب "مستدرک علی الصحیحین" تألیف حاکم نیشابوری، عالم #اهل_سنت آمده که پیامبر اکرم فرمودند:

"زمانیکه خداوند حضرت آدم را #خلق کرد، او در عرش الهی پنج #نور را دید. از خدا سؤال کرد: این پنج نور چیست؟ خداوند فرمود: این پنج تن از فرزندان تو هستند، اگر آنان نبودند تو را نمی‌آفریدم. نامهای آنان را از نام خودم مشتق کرده‌ام  ... اینها پنج مظهر از پنج نام من هستند."

(#محمود، #عالی، #فاطر، #احسان و #محسن)

۲. پیامبر به ابن مسعود فرمودند: "شبی که من در #معراج به آسمانها رفتم ... جبرئیل نزد من آمد و گفت: یا رسول الله! از #انبیاء سؤال کن که به چه چیز #مبعوث به #رسالت شدند؟ سؤال کردم و در جواب گفتند: ما مبعوث شدیم چون ولایت تو و ولایت علی را پذیرفتیم"

٣. امام صادق ع فرمودند: " #نبوت برای هیچ پیامبری شکل نگرفت مگر اینکه آن پیامبر به #معرفت و #فضیلت فاطمه #شهادت داد و اقرار کرد"

* این مقام، ولایت نام دارد و حضرت زهرا در این مقام با پیامبر، #امیرالمؤمنین و یازده فرزند #معصوم خویش مشترک است.

 خصوصیات صاحب ولایت

 ١. #معصوم است؛ #عصمت در حوزه #علم و #اعتقاد و #رفتار است.

خداوند در سوره احزاب آیه ٣٣ (#آیه_تطهیر) می‌فرماید: "خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و #گناه را از شما #اهل_بیت دور کند و کاملا شما را پاک سازد"

سیوطی از علماء اهل سنت در کتاب "الدر المنثور" می‌گوید: پیامبر فرمودند: مراد از اهل بیت، فاطمه و علی و دو پسرشان هستند.

پس فاطمه معصوم است.

* حضرت رسول اکرم فرمودند: "همانا خداوند به سبب #غضب فاطمه غضبناك و به سبب رضاى او خشنود مى گردد"

این مقام از عصمت بالاتر است. این مقام منحصراً برای حضرت زهرا است. این مقام ولایت حضرت زهرا است.

 ۲. #اصطفاء، یعنی برگزیده بودن از سوی خدا

عایشه از پیامبر روایت کرده که فرمودند: "ای فاطمه! به تو بشارت می‌دهم که خداوند تو را برگزیده و انتخاب کرده و بر تمام #زنان عالم و زنان اسلام برتری داده است"

 ٣. ولی خدا را نمی‌توان آنچنانکه شایسته مقام اوست، شناخت.

* حضرت رسول اکرم فرمودند: "خدا را نشناخت مگر من و علی، من را نشناخت مگر خدا و علی، علی را نشناخت مگر خدا و من"

و نیز فرمودند: "ای فاطمه! خداوند اسمی از #اسماء خودش را برای تو قرار داده است. او فاطر است و تو فاطمه‌ای"

* امام صادق ع می‌فرمایند: "هرکسی فاطمه را آنگونه که شایسته است بشناسد، #شب_قدر را درک کرده است و بدرستی فاطمه، فاطمه نامیده شد چون خلایق از #شناخت او عاجزند"

 ۴. #واجب_الاطاعة است

امام باقر ع فرمودند: " #اطاعت حضرت زهرا بر همه مخلوقات خداوند از جن و انسان و انبیاء و ملائکه و ... واجب است"

 ۵. دارا بودن علم لدنّی (علم اعطایی از خداوند)

*  کتابی به نام "مصحف فاطمه" است که ظرف ۷۵ یا ۹۵ روز نوشته شده است. جبرئیل بعد از رحلت پیامبر برای تسلاّی خاطر حضرت زهرا، نزد ایشان می‌آمد. آنچه شایسته عالَم بود تا روز قیامت را برای حضرت زهرا گفت و  حضرت امیر نیز آن را نوشتند.

امام صادق ع می‌فرمایند: "در آن مصحف تمام مایحتاج مردم وجود دارد و هیچ حکمی نیست مگر اینکه در آن مصحف موجود است ... و این #مصحف غیر از #قرآن است"

  لذا حضرت فاطمه، #ولی_الله است و در مقام و منصب ولایت با پیامبر و امیرالمؤمنین و یازده فرزندشان برابر است و به این جهت اعتقاد به ایشان واجب است.

[برای دسترسی به فایل صوتی این مطلب می‌توانید بر روی لینکhttp://www.fares.ir/post/456 کلیک نمایید.]





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده