فهرست مطالب سایت

احادیث اخلاقی - حدیث دهم

موضوع : احادیث اخلاقی
تاریخ انتشار : 25 فروردین 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

نماز اول وقت

امام صادق (علیه‌السلام):
﴿فَضْلُ الْوَقْتِ الْأَوَّلِ عَلَی الْأَخِیرِ کفَضْلِ الْآخِرَةِ عَلَی الدُّنْیا﴾ (1).
فضیلت (نماز) اوّل وقت بر (نماز) آخر وقت همانند فضیلت آخرت بر دنیاست.
در نوشتارهای قبل گفته شد نماز ریسمان ارتباط با خداست و برای بهره گیری بیشتر از این نهر جاری، شرایط و اسبابی گفته شده که به بررسی برخی از آن شرایط پرداخته می شود.
در این نوشتار به یکی از مهم‌ترین نکته‌ها برای استفاده بیشتر از فوائد نماز یعنی نماز اول وقت پرداخته می شود.
به‌جا آوردن نماز در اول وقت از چند جهت قابل‌توجه است
الف: روایاتی مانند این‌که پیامبر اکرم (صل الله و علیه و آله) می‌فرمایند: «خداوند کارهای نیک را هنگامی‌که در انجام آن شتاب شود، دوست دارد» (2). یا روایتی مانند این‌که ﴿ الْأُمُورُ مَرْهُونَةٌ بِأَوْقَاتِهَ﴾ (۳). اعمال در گرو زمان مخصوص خود هستند. که به اهمیت دادن به وقت در امور خیر می‌پردازند. این قاعده کلی شامل نماز هم می‌شود و نماز نیز از این قاعده مستثنا نیست و انسان باید در وقت نماز دقت کافی داشته باشد.
ب: حال باید بررسی کنیم بهترین وقت برای نمازهای واجب چه زمانی است ؟ پیامبر اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه و آله )می‌فرمایند:
﴿اَوَّلُ الْوَقْتِ رِضْوانُ اللّه ِ وَ وَسَطُ الْوَقْتِ رَحْمَةُ اللّه ِ وَ آخِرُ الْوَقْتِ عَفْوُ اللّه﴾ (4).
نماز اول وقت موجب رضایت خداوند، میان وقت موجب رحمت خداوند و نماز پایان وقت موجب بخشش خداوند است (5).
همین‌طور که روشن است رضایت خدا در نماز اول وقت نهفته است و نماز در آخر وقت نوعی بخشش از سمت خداست و ممکن است کنایه از این باشد که خداوند کوتاهی شخص به خاطر تأخیر در اقامة نماز را به لطف خود می‌بخشد. به‌عبارت‌ دیگر فاصله نماز اول وقت تا آخر وقت از فاصله رضایت خدا از بنده تا فاصله بخشش خداوند و چشم‌پوشی از جرم بنده است و حتی در بعضی روایات از تأخیر انداختن بدون دلیل نماز به ضایع کردن نماز یادشده و افرادی که نماز را بدون دلیل تأخیر بیندازند به‌شدت توبیخ شده و حتی در بعضی مواقع وعده عذاب داده‌شده است.امام صادق علیه‌السلام در ذیل آیه شریفه: ﴿فَوَیلٌ لِلْمُصَلِّینَ، الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ﴾ (6).
پس وای بر نمازگزاران؛ آن‌هایی که در نماز خود سهل‌انگاری می‌کنند.
می‌فرمایند: منظور از سهل‌انگاری در این آیه کسی است که نماز را می‌خواند اما در اول وقتش نمی‌خواند (7).
شاید الان معنای کلام امام صادق علیه‌السلام بیشتر روشن می‌شود که فاصله نماز اول وقت با نماز در آخر وقت فاصله دنیا تا آخرت است. دنیای زودگذر، فانی و بی‌ارزش با آخرت باقی و پایدار......
حال کسی که به این توصیه ائمه علیهم‌السلام عمل کرد چه چیزهایی نصیبش می‌شود انشاالله در نوشتار بعدی بدان خواهیم پرداخت.

۱. شیخ صدوق، ثواب الاعمال ص ۳۶
۲. شیخ کلینی، ج ۳ ص ۲۵۰
۳. علامه مجلسی ,بحارالانوار ج ۷۴ ص ۱۲۹
۴. سنن دار القطنی ج ۱ ص ۳۴۱
5. ثواب الاعمال، ص ۲۹
6. سوره ماعون، آیه ۴ و ۵
7. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة ج ۴، ص ۱۱۱

 





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده