فهرست مطالب سایت

زلال احکام

موضوع : احکام
تاریخ انتشار : 20 فروردین 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

سؤال
آیا تنفس در شهرهای آلوده که موجب رسیدن غبار و غلظت آلاینده‏های هوا به بدن می‏شود روزه را باطل می‏کند؟
پاسخ
وارد ساختن غبار غلیظ در حلق و فرو بردن آن به عنوان یکی از مبطلات روزه ذکر شده است. بدیهی است نکته باطل شدن روزه در این حالت، تحقق یافتن عنوان «خوردن» است که یکی از موانع روزه شمرده می‏شود. ممکن است غبار ناشی از چیزی باشد که خوردن آن حلال است مثل آرد یا غبار ناشی از چیزی باشد که خوردن آن حرام است مانند خاک؛ در باطل بودن روزه تفاوتی بین این دو صورت وجود دارد و در هر دو حالت به دلیل تحقق یافتن عنوان «خوردن» روزه با اشکال مواجه خواهد شد.
البته باید دقت داشت که «رساندنِ» غبار غلیظ موجب باطل شدن روزه می‏شود نه «رسیدنِ» آن یعنی این کار باید به صورت عمدی صورت بگیرد مثل اینکه فرد روزه دار به صورت عمدی خود را در معرض غبار غلیظ قرار دهد و از رسیدن آن به حلق جلوگیری نکند.
اما اگر غبار غلیظ به صورت ناخواسته و بی اختیار یا از روی فراموشی و غفلت وارد فضای دهان روز‏ه دار شود چون به صورت عمدی نیست مشکلی برای روزه نخواهد داشت مگر آنکه غبار در فضای دهان جمع شود و سپس با اختیار خود آن را فرو برد که در این صورت روزه باطل خواهد شد. از این رو لازم است در صورتی که غبار به صورت غیرعمدی وارد فضای دهان شود آن را از فضای دهان خارج کند.
درباره دود در فتاوای مراجع نسبت به این مساله احتیاط داده شده است و بنابر احتیاط واجب رساندن دود به حلق نیز مانند غبار غلیظ موجب باطل شدن روزه می شود.

 





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده