فهرست مطالب سایت

فضائل امیرالمؤمنین (ع) در قرآن - فضیلت سوم

موضوع : فضائل امیرالمؤمنین (ع) در قرآن
تاریخ انتشار : 17 فروردین 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

بزرگ ترین فضیلت علی (ع) در قرآن

فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ آل عمران-۶۱
هر گاه بعد از علم و دانشي كه (درباره مسيح) به تو رسيده، (باز) كساني با تو به محاجه و ستيز برخيزند، به آنها بگو: بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت كنيم، شما هم از نفوس خود، آنگاه مباهله كنيم، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.
جزء سوم قرآن کریم دربردارنده بزرگترین فضیلت قرآنی امیرالمومنین (علیه السلام) است. روزی مأمون از امام رضا علیه السلام سوال کرد که بزرگترین فضیلت علی بن ابیطالب در قران چیست؟ امام هشتم در پاسخ به آیه ۶۱ سوره آل عمران که به آیه مباهله معروف است اشاره فرمود. (۱) علت عظمت این فضیلت برای علی بن ابیطالب، در این است که خدای متعال در این آیه شریفه، امیرالمومنین را نفس رسول خدا معرفی می‌نماید.
منظور از مُباهَلَه، درخواست عذاب و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است. اگر دو طرف ادعای حقانیت داشته باشند یکدیگر را نفرین می‌کنند تا خداوند آن کسی را که ظالم است رسوا نماید و مورد عذاب خویش قرار دهد. در این صورت مشخص می‌گردد که حق با چه کسی است.
داستان آیه مباهله از این قرار است: پس از آن که بزرگان مسیحیان منطقه نجران با پیامبر خدا مناظره کردند ولی با بهانه جویی حق را نپذیرفتند، خدای متعال این آیه شریفه را نازل کرد و از پیامبر خواست که طرفین، فرزندان و زنان و نفوس خود (یعنی کسانی که به منزله جان هستند) را دعوت کنند تا با هم مباهله کرده و از این طریق حق آشکار گردد.
به گواه اکثر منابع تفسیری و حدیثی شیعه و سنی، پیامبر تنها کسانی را که همراه خود برای مباهله برد، فرزندانش حسن و حسین عليهما السلام و دخترش فاطمه سلام الله علیها و امیرالمؤمنین علیه السلام بودند، بنا بر این منظور از «ابناءنا» در آیه منحصرا «حسن و حسین» علیهما السلام هستند، همانطور که منظور از «نساءنا» فاطمه سلام الله علیها ، و منظور از «انفسنا» تنها امیرالمؤمنین علیه السلام بوده است. (۲)
بنابر این به نص این آیه شریفه، امیرالمومنین در تمامی فضایل و کمالات و قابلیت‌ها همانند وجود مبارک رسول خداست و فضیلتی بالاتر از این برای یک انسان قابل تصور نیست. از این رو آیه مباهله بیانگر بزرگ‌ترین فضیلت امیر مومنان است.

(۱) بحارالانوار، ج ۴۹، ص ۱۸۸
(۲) تفسیر نمونه، ج۲، ص ۵۸۳

 





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده