فهرست مطالب سایت

مکارم اخلاق ، جلسه 05

موضوع : منافع ایمان - قسمت 2
تاریخ انتشار : 13 آذر 1396


سخنران : حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی
مکان : حسینیه مرحوم آیت الله علوی تهرانی



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

منافع دیگر ایمان عبارت است از:
منفعت چهاردهم: خروج از ظلمت
سوره بقره آیه شریفه 257 می‌فرماید: "خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند؛ آنها را از ظلمت‌ها، به سوی نور بیرون می‌برد"
سوره طلاق آیه 11 می‌فرماید: "تا کسانی را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، از تاریکی‌ها به سوی نور خارج سازد!"
قرآن کریم کتاب نور است.
سوره مبارکه نساء آیه 174 می‌فرماید: "ای مردم! دلیل روشن از طرف پروردگارتان برای شما آمد؛ و نور آشکاری به سوی شما نازل کردیم."
نورانیت قرآن، برای اهل ایمان است. حداقل باید یک آیه از قرآن را بفهمیم که پیامبر از ما به خداوند گلایه کرده است و عرض کرده است: این امت من، قرآن را کنار گذاشته‌اند. یعنی از حقیقت قرآن بهره نمی‌برند. ما را دعوت کرده اند که از نور قرآن استفاده کنیم خودشان فرموده‌اند کسی از نور قرآن استفاده می‌کند که در مرتبه ایمان کامل باشد.
منفعت پانزدهم: بدی‌ها به واسطه ایمان کامل پوشیده می‌شود.
سوره مبارکه عنکبوت آیه 7 می‌فرماید: "و کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادند، گناهان آنان را می‌پوشانیم (و می‌بخشیم) و آنان را به بهترین اعمالی که انجام می‌دادند پاداش می‌دهیم" این آیه یعنی اینکه اثر گناه را از بین می‌بریم. از بین رفتن اثر گناه در نتیجه ایمان کامل است. کسی که ایمان کامل داشته باشد اثر گناه در او باقی نمی‌ماند.
منفعت شانزدهم: مقیاس برتری، ایمان کامل است.
سوره مبارکه توبه آیه 19 می‌فرماید: "آیا سیراب کردن حجاج، و آباد ساختن مسجد الحرام را، همانند (عمل) کسی قرار دادید که به خدا و روز قیامت ایمان آورده، و در راه او جهاد کرده است؟! (این دو،) نزد خدا مساوی نیستند! و خداوند گروه ظالمان را هدایت نمی‌کند!" یعنی: قرآن می‌فرماید: این کسانی که به مسجد الحرام خدمت می‌کنند با کسانی که ایمان آورده‌اند برابر هستند؟ معلوم می‌شود که در اینجا ایمان، ایمان کامل است. اینجا است که معنای این آیه 136 سوره نساء روشن می‌شود که فرموده است: " ای کسانی که ایمان آورده اید، ایمان بیاورید"
پس مقیاس سنجش خداوند، ایمان کامل است. کسانی که نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرند را قبول ندارد. آن‌هایی که نماز نمی‌خوانند و روزه نمی‌گیرند را که کاری ندارد. از بین کسانی که اهل نماز و روزه هستند یک عده را نمی‌پذیرد و بعضی را می‌پذیرد. چون این‌ها در مراتب ایمان کامل هستند. ایمان کامل، مهم است.
منفعت هفدهم: جانشینی در زمین به اهل ایمان مربوط است.
سوره مبارکه بقره آیه 30 می‌فرماید: " (به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی [نماینده‌ای‌] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا کسی را در آن قرار می‌دهی که فساد و خونریزی کند؟! (زیرا موجودات زمینی دیگر، که قبل از این آدم وجود داشتند نیز، به فساد و خونریزی آلوده شدند. اگر هدف از آفرینش این انسان، عبادت است،) ما تسبیح و حمد تو را بجا می‌آوریم، و تو را تقدیس می‌کنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را می‌دانم که شما نمی‌دانید".
حضرت حق می‌خواهد در روی زمین، جانشینی را برای خودش قرار دهد. در سوره مبارکه نور آیه 55 می‌فرماید: " خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند وعده می‌دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد"
جناب عیسی علیه السلام فرمود: کسانی از منافع ایمان بهره می‌برند که در عالی‌ترین مراتب ایمان باشند؛ یعنی ایمان کامل. پس اگر کسی بخواهد خلیفه خدا در زمین باشد، باید در مرتبه ایمان کامل باشد.
منفعت هجدهم: بهترین مردم، اهل ایمان هستند؟
سوره مبارکه بینه آیه 7 می‌فرماید: " (امّا) کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، بهترین مخلوقات (خدا) یند!") مراد، کسانی نیست که به حسب ظاهر ایمان دارند. بلکه از کسانی صحبت می‌کند که ایمان کامل دارند.
آیه 136 سوره نساء می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! ایمان بیاورید. خداوند که تحصیل حاصل نمی‌خواهد. اگر کسی ایمان داشته باشد که خداوند به او نمی‌گوید ایمان بیاور. منظور، کسانی است که ایمانشان در مراتب پایین است.
منفعت نوزدهم: قرآن کتاب هدایت است. به واسطه قرآن باید هدایت بشویم. اصلاً هدایت‌گری قرآن به اهل ایمان کامل، مربوط است. در سوره مبارکه یونس آیه 9 می‌فرماید: " (ولی) کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، پروردگارشان آنها را در پرتو ایمانشان هدایت می‌کند؛" یعنی ایمان کامل موجب می‌شود که ما از قرآن بهره بیشتری ببریم. اینکه می‌گویند برای قرآن، ظاهری هست و باطنی، بواطن قرآن برای کسانی که مراتب ایمان را داشته باشند، قابل درک است.
اصطلاحاً می‌گویند: ایمان از مراتب تشکیک است. یعنی مراتب عالیه ایمان، صد نیست. مثلاً حد اقل آن از دو هزار شروع می‌شود و تا بی‌نهایت ادامه دارد. چرا تا بی‌نهایت است؟ چون هر آنچه که در مورد معنویت وجود دارد، حد ندارد و محدود نیست. چون یک سوی آن، خدا است و خداوند، یک موجود بی-نهایت است. موجود بی‌نهایت هرگز محدود نمی‌شود. پس ایمان به خدا هم هرگز محدود نمی‌شود. یک مرتبه‌اش را اگر داشته باشیم به یک مرتبه از بطون قرآن می‌رسیم. مراتب دیگری از ایمان را که داشته باشید بطون دیگر قرآن را به دست می‌آوریم. پس ما فرمولی را دادیم که تا الان نمی‌دانستیم. ما فکر می-کردیم بطون قرآن را فقط امیر المؤمنین می‌داند. فقط امیر المؤمنین می‌داند و حرفی نیست. من هم می-توانم به آن‌ها برسم یا نه؟ شما هم می‌توانید برسید و این همان چیزی است که نمی‌دانستیم. چگونه می‌شود رسید؟ با شاگردی امیر المؤمنین؟ مرتبه اولش همین است که باید ولایت امیر المؤمنین را داشت؛ ولی مراتب دیگر چیست؟ باید در مراتب ایمان قرار گرفت. چرا؟ در سوره مبارکه یونس آیه 9 فرمود: (إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ يَهْديهِمْ رَبُّهُمْ بِإيمانِهِمْ) یعنی: کسانی که ایمان بیاورند و کار شایسته انجام دهند، پروردگارشان آن‌ها را هدایت می‌کند؛ منتها به سبب ایمانشان. اول باید ایمان کامل بیاید تا ورود به بطن قرآن پیدا بشود.
منفعت بیستم: اهل ایمان کامل در زمره صالحان هستند. صالحان کسانی هستند که یوسف پیغمبر، آرزوی الحاق به آن‌ها را دارد و به خداوند در آیه 101 سوره یوسف عرض می کند: " و به صالحان ملحق فرما". خداوند در سوره عنکبوت آیه شریفه 9 می‌فرماید: "و کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادند، آنها را در زمره صالحان وارد خواهیم کرد!"
آنچه که حضرت زین العابدین علیه السلام تقاضا می‌کند و عرض می‌کند: و ایمان من را به عالی‌ترین مراتب ایمان برسان به این معنا نیست که من را مؤمن قرار بده. دومین درخواست حضرت سجاد از حضرت حق این است که من را مؤمن کامل قرار بده. این دومین گام در اخلاق است.
پنج قرص نان دیگر درست کردند. تا خواستند بخورند مسکین آمد. هر پنج نان را دادند. چرا سه نان را ندادند؟ چرا دو نان را ندادند؟ چرا بخشی را نگه نداشتند؟ دوباره در همان شب پنج قرص نان دیگر درست کردند. تا خواستند میل کنند یتیم آمد. دوباره هر پنج قرص را دادند. چرا این کار را می‌کنند؟ این‌ها ایثار را توصیف نمی‌کنند. به ایثار عمل می‌کنند. در عالی‌ترین مراتب ایمان هستند. در عالی‌ترین مراتب ایمان هستند. چرا ما نمی‌رسیم؟ چون فکر ما، یک فکر مادی است و نمی‌توانیم ایمان را درک بکنیم متأُسفانه و این، چیز بدی است.
یوسف پیغمبر گفت: خدایا! من را به صالحین ملحق کن. چون صالحین دارای مقام ایمان اکمل هستند.
صالحین چه کسانی هستند؟
در زیارت نامه حضرت ابوالفضل (ع) عرضه می داریم: "سلام بر تو اى بنده شايسته فرمانبر خدا و رسول خدا، و امير مؤمنان و حسن و حسين " وجود نازنین قمر بنی هاشم، عبد صالح است. ایشان این مقام را به واسطه اطاعت و ولایت به دست آورده است.





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده