فهرست مطالب سایت

شرح فرازهای دعای افتتاح - فراز بیستم

موضوع : شرح فرازهای دعای افتتاح
تاریخ انتشار : 12 اردیبهشت 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

بسم اللّه الرحمن الرحیم
« اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ وَأَمِينِكَ وَصَفِيِّكَ وَحَبِيبِكَ وَخِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ، وَحافِظِ سِرِّكَ، وَمُبَلِّغِ رِسالاتِكَ أَفْضَلَ وَأَحْسَنَ وَأَجْمَلَ وَأَكْمَلَ وَأَزْكىٰ وَأَنْمىٰ وَأَطْيَبَ وَأَطْهَرَ وَأَسْنىٰ وَأَكْثَرَ مَا صَلَّيْتَ وَبارَكْتَ وَتَرَحَّمْتَ وَتَحَنَّنْتَ وَسَلَّمْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ عِبادِكَ وَأَ نْبِيائِكَ وَرُسُلِكَ وَصِفْوَتِكَ وَأَهْلِ الْكَرامَةِ عَلَيْكَ مِنْ خَلْقِكَ؛»؛ « خدایا، درود فرست بر محمّد بنده و فرستاده‌ات و امین و یار صمیمی و محبوب و برگزیده‌ات و حافظ راز و رساننده پیام‌هایت، درودی برترین و بهترین و زیباترین و کامل‌ترین و پاکیزه‌ترین و پر نماترین و دلپسندترین و پاک‌ترین و بلندترین و بیشترین درودی که فرستادی و برکت دادی و ترحم نمودی و مهر ورزیدی و سلام دادی بر یکی از بندگان و پیامبران و رسولان و برگزیدگان و اهل کرامت از آفریده‌هایت؛».
جایگاه بزرگ پیامبر اکرم (صلّی اللّه علیه و آله)
همانطور که در نوشتار قبل بیان شد، این فراز از دعای شریف افتتاح، با زبان صلوات و درود بر پیامبر اکرم، به بیان برخی از مقام های رسول اکرم (صلّی اللّه علیه و آله) می پردازد. هشت ویژگی بیان شده است که هر یک از این ویژگی های پنجره ای از معرفت نسبت به مقام خاتم پیامبران (صلّی اللّه علیه و آله) را به روی خواننده می گشاید. از این رو بررسی این فراز نقش بسزایی در معرفت افزایی نسبت به مقام پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) دارد.
بنده
اساسی ترین جایگاهی که خداوند متعال در موارد متعددی از قرآن کریم(1)، از پیامبر خود یاد کرده، مقام «عبودیت» است. مقامی که به جهت جایگاه رفیعش هر کسی نمی تواند ادّعای آن را داشته باشد و به جهت همین عظمت، خداوند متعال برای پیامبر خود، شهادت به بندگی و رسالت را مقرّر فرموده است « وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُه‏ » و جایگاهی که به «نفس مطمئنّه» وعده می دهد وارد شدن کنار «عباد» خداوند متعال است.(2)
یکی از کسانی که خداوند او را با وصف «عبدی» خوانده، جوانی است که جوانی و زیبایی خود را در راه خدا مصرف کند. از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: « إِنَّ أَحَبَّ الْخَلَائِقِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى شَابٌّ حَدَثُ السِّنِّ فِي صُورَةٍ حَسَنَةٍ جَعَلَ شَبَابَهُ وَ جَمَالَهُ فِي طَاعَةِ اللَّهِ تَعَالَى ذَاكَ الَّذِي يُبَاهِي اللَّهُ تَعَالَى بِهِ مَلَائِكَتَهُ فَيَقُولُ هَذَا عَبْدِي حَقّا»(3)؛ محبوب ترين خلايق نزد خدا نوجوان خوش سيمايى است كه جوانى و زيبايى خود را براى خدا و در راه طاعت او بگذارد . خداوند رحمان به وجود چنين نوجوانى برفرشتگان مى بالد و مى فرمايد : «اين است بنده واقعی من!» .
رسول
كلمه" رسول" به معناى كسى است كه حامل پيامى باشد و در قرآن كريم، هم بر رسول بشرى(پیامبران)، و هم بر جبرئيل و هم بر دیگر ملائکة، اطلاق می شود.(4)
قرآن کریم در موارد مختلفی از پیامبر خود به عنوان «رسول اللّه» یاد کرده است(5) تفاوت رسالت پیامبر اکرم (صلّی اللّه علیه و آله) با سایر پیامبران الهی در این نکته است: رسالت ایشان جهانی است و با آمدن آخرین رسول الهی سایر ادیان موظف به تبعیت از آیین او هستند. چنانچه قرآن کریم می فرماید:  قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُم(6)؛ بگو: اى مردم! يقيناً من فرستاده خدا به سوى همه شمايم.
همچنین  وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشيراً وَ نَذيراً وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ (7)؛ و ما تو را براى همه مردم جز مژده‏رسان و بيم دهنده نفرستاديم، ولى بيشتر مردم [به اين واقعيت‏] معرفت و آگاهى ندارند.
بنابراین دین مبین اسلام، اختصاص به گروه، منطقه، نژادی خاص ندارد و یک دین جهانی است و بر تمامی مردم جهان پیروی از دین لازم است اما بیشتر مردم از حقیقت این دین اطلاعی نداشته و بر اثر تبلیغات رسانه های مسموم، نسبت به دین اسلام بدبین شده اند و وعده ی الهی برای ظهور اسلام بر تمامی جهان محقق نشده است  هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّه... (8)؛ اوست كه پيامبرش را با هدايت و دين حق فرستاد، تا آن را بر همه اديان پيروز گرداند... .
این وعده الهی با ظهور امام زمان (عج) تحقق می یابد و با آمدن او همه مردم با حقیقت اسلام آشنا شده و این دین را به عنوان دین حق می پذیرند؛ چنانچه در روایت چنین آمده است:
«عن أبي الحسن الماضي عليه السّلام في حديث في قوله تعالى: (لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ)* قال: يظهره على جميع الأديان عند قيام القائم عليه السّلام‏»(9)؛ امام کاظم (علیه السلام) درباره این آیه چنین فرمودند: خداوند متعال دین اسلام را در زمان قیام حضرت قائم (علیه السلام) بر تمامی ادیان پیروز می گرداند.
___________________
(1) نگاه کنید به سوره اسراء، آیه 1؛ سوره نجم، آیه 10؛ سوره فرقان، آیه 1؛ سوره کهف، آیه 1؛ سوره حدید، آیه 9.
(2) سوره فجر، آیه 29.
(3) أعلام الدين في صفات المؤمنين، ص: 120.
(4) ترجمه الميزان، ج‏14، ص: 272.
(5) آیات فراوانی وجود دارد برای نمونه: سوره احزاب، آیه40؛ سوره اعراف، آیه 158.
(6) سوره اعراف، آیه 158.
(7) سوره سبأ، آیه 28.
(8) سوره توبه، آیه 33 ؛سوره فتح ، آیه 28؛ سوره صف، آیه 9.
(9) إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج‏5، ص: 61.
(10)
(11)





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده